Gulu, Uganda, 2001. Hun gikk langt for å få barnet på sykehus. Der fikk hun vite at barnet har AIDS. Det betyr at hun også er HIV-positiv. Hun har mange barn og det er krig der hun bor.
Mer enn 13 millioner barn i Afrika er foreldreløse som følge av AIDS-katastrofen.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_17314} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Dette er et av de beste i serien din! Faktisk så syns jeg dette er det beste. Syns jeg kjenner den følelsen av bekymring og redsel moren har over sitt syke barn! Hushjørnet med avskallet maling og fortauet med greiner (?) forsterker effekten. Nydelig utsnitt og lys.
Hilsen Hege
lisbeth a.
Et sterkt og bra bilde!
Sophie S.
Hei! Nå er ENDELIG www.hvaal.com oppe igjen. Det betyr at boken kan bestilles fra siten, eller fra bok@hvaal.com . Dessuten ligger den nå på online salg hos www.tronsmo.no . Husk at pengene går til en god sak!
Hege Helen R.
Hei Morten!
Jeg skjønner ikke at et slikt fantastisk bilde ikke får flere kommentarer. Nå når jeg ser på en gang til, slår det meg; det ser ut som om barnet søker etter mors bryst!!
Helt utrolig sterkt.
Hilsen Hege
Lise B.
HR: Mangelen på kommentarer skyldes nok at kvinnen har klær på, og at mange her finner det vanskleig å kommentere bilder med innhold utover det dekorative eller spekulative.
Er imponert over mangelen på publikumsfrieri i denne serien. Innholdet er viktigere enn innpakningen, og det er ikke brukt noen lettvinte, ''spennende'' effekter. Modig gjort, syns jeg.
morten h.
takk for kommentarer. det er nok en riktig observasjon at barnet søker etter morens bryst. barn født med aids dør på en forferdelig måte, som medfører enorme påkjenninger for mødrene. dette bildet er et forsøk på å vise dem begge respekt, og å la dem få beholde et minimum av verdighet.
mengden av kommentarer kan jeg egentlig ikke si så mye om. jeg skulle selvfølgelig ønske at flere var mer opptatt av det vi forsøker å formidle gjennom dette prosjektet, men dokumentarfotografi er på mange måter en krevende kommunikasjonsform.
Ketil P.
Jeg tror (heldigvis) ikke at antall kommentarer her er en god pekepinn på om vi er interesserte i prosjektet deres eller i verdens galskap forøvrig. Dette er jo en side for bildekritikk og jeg antar at en del ikke føler seg 'kapable' nok til kommentere en kjent fotografs bilder. Det sosiale engasjementet er forhåpentligvis ingen mangelvare hos foto.no sine brukere.
Ishi K.
Enig med KP. Mener dessuten, det ikke hjelper om alle sammen kommenterer hvert eneste bilde du kommer med, med ''Uff, stakkers...'' Bildet mangler ikke treff, til tross for fraværende kommentar. Det må jo telle, MH.
Ellers må du ikke tvile, for det er mange her som støtter arbeidet ditt på hver sin måte. Jeg skulle ønske å kunne yte mer. Dessverre, reality bites!
mvh K.
Hege Helen R.
Selv om man ikke er en kjent fotograf, kan man vel si noe om hvordan en ser bildet? Disse bildene er jo laget nettopp for å få folk engasjerte. Ikke vær beskjedne folkens, si hva dere mener!
hilsen Hege
morten h.
takk for kommentarer. responsen er viktig og nyttig for alle som arbeider med dette prosjektet.
igjen: dette med antallet kommentarer er det vanskelig for meg å vurdere. det virker som om mange her på foto.no ''kjenner'' hverandre, og kommenterer hverandres bilder flittig, mens andre ikke får kommentarer i det hele tatt. det ser ikke alltid ut som om dette har noen sammenheng med bildenes kvalitet eller innhold.
uansett er vi takknemlige og for å ha fått denne muligheten til å møte et nytt publikum, med et prosjekt vi mener er viktig. og som sophie stadig gjentar: vil dere hjelpe, så kjøp boken fra www.tronsmo.no , for eksempel. de tar ingen avanse på den, så pengene går dit de skal!
Ishi K.
Ang. kommentarer som gis, er det godt omdiskutert i diskusjonssiden her på dotten. Så langt jeg har forstått, dreies det om et enkelt prinsipp først og fremst: To give is to receive.
Jeg kjente ingen her da jeg begynte her for 2 måneder siden, men nå får jeg ofte tips, forbedringsforslag og andre konstruktive kommentarer fra mange, såvel av de profesjonelle som av de andre amatørene. Alt dette bare fordi jeg har vist interesser for deres bilder. Nå sier jeg ikke at du skal fornedre deg selv for å kommentere på mine bilder. Jeg sier bare det som er normer her.
Forresten, beklager for jeg sier dette, og jeg mener ikke noe stygg: ang. denne boken din, begynner det å ligne en dårlig reklame...''løp og kjøøøøøp!!!''
mvh K.
Ishi K.
Glemte å si, unntakene som har fått enorm oppmerksomhet her på dotten, dreier seg som ofteste bilder som skiller seg klart fra resten, eller som provoserer.
mvh K.
Sophie S.
IK: Det er synd at vi har gitt deg et negativt inntrykk. Ikke så mye jeg kan gjøre med det, men jeg kan ihvertfall prøve å forklare et par ting:
Jeg er helt sikker på at Morten gjerne skulle ha kommentert dine og andres bilder her, hvis han bare hadde tid og anledning. Jeg syns det er litt urettferdig av deg å bruke ordet ''fornedre'' på en sarkastisk måte om en som bruker mye tid på å undervise og holde foredrag for fotografer på alle nivåer. Så hvis du virkelig er interessert, kan du jo ''fornedre'' ;-) deg til å ta med deg portfolioen din, og komme på workshop.
Ja vi vil gjerne at folk skal kjøpe boken, men det er ikke bare Mortens bok. Den består av tegninger laget av de barna han har fotografert, fotografier og tekst, av bl.a. Prinsesse Martha Louise. Og pengene går til kampen mot AIDS, så da må det da være lov å mase litt om det, eller?
Ishi K.
hehe, jeg er ikke akkurat ute etter kommentarer fra han siden jeg regner meg selv å ligge på et passe lavt nivå (det jeg sa om ''fornedre''). Jeg prøvde å besvare hans tvil om hvordan kommentar og bildekvalitet henger sammen.
Ang. workshop (og boken for den saks skyld), jeg skulle ønske jeg kunne. Dessverre er jeg blant den lille minoriteten i det rike Norge som må gruble fælt på ''mat på bordet i morgen''. Tok nettopp en tur til England med alt jeg kunne skrape sammen for å glede barna mine. Fikk stor overtrekk på kontoen min for jeg ønsket å gjøre noe mer med kameraet mitt og kjøpte en brukt linse. Ga resten av kontantene mine til AIDS-aksjonen, og kept my fingers crossed med troen på en bedre imorgen.
Må ikke ta meg feil, har nemlig en historie med frivillige arbeid bak mitt korte liv. Men siden jeg allerede blottet meg tidligere om et ønske å være med. Da nevnte jeg også at bildene mine kan ses her på dotten. Så sant de ikke er av samme type innhold, tenkte jeg at de kanskje viser litt om hva jeg kan. Siden jeg ikke fikk noe som helst respons, regner jeg med at bildene mine var tydeligvis for dårlige.
Ang. makedsføring for boken: Vel, som sagt mente jeg ikke noe stygt. Mener bare at med dette sterke fokuset på ''Morten Hvaals Orphan Voices(!)'' og dette ''maset'' som du kaller det, blir i virkelighet en dårlig markedsføringstrategi.
Når man har sett gang på gang flyene som kræsjet inni WTC, blokkeres hjernen i å oppfatte hva det egentlig innebærer. Kroppens egen forsvars mekanisme for å unngå overlading. Du må holde interesse oppe ved å være tilstede uten å være så merkbar. Akkurat det som er genialt med MH's fotografi. Grunnleggende psykologi.
mvh K.
Sophie S.
IK: Beklager. Vi fikk ikke helt med oss at du ønsket direkte tilbakemedling på bildene dine. Det skulle Morten sikkert gjerne ha gjort, men det var dette med tid, da. Ikke ta det som noen vurdering av kvaliteten.
Ditt engasjement er et eksempel til etterfølgelse, og det fins mange måter å utnytte det på som ikke koster penger. Har satt deg på media19's mailingliste, så kan du se om det er noe som interesserer deg. Om ikke annet kan du jo hjelpe oss å markedsføre boken på en mer elegant måte enn det vi har fått til her...
Bare for å sette ting litt i perspektiv: Den 11/09 døde 6-7000 mennesker av AIDS. Det gjør det hver dag. Og du syns vi maser?
Ishi K.
Nei, nei, nei. Jeg mente ikke å sammenligne hendelsene. Jeg snakket om den psykologiske effekten. Skjønner du ikke hvorfor man lett blir likegyldig ang. disse barna dere er opptatt av? Fordi det skjer hverdag! Derfor er det fint at noen som dere tar dette opp og vekker folk litt. Men dere må ikke gå i samme fellen. Det er det jeg snakker om. Beklager, men mennesker er noen idiotiske vesener bare...
mvh K.
ps. Om dere noensinne kommer til Bergen en tur, kommer jeg så gjerne.
ang. bildene mine: glem det. Det var bare et utspill siden du nevnte portfoliet. Jeg vet hvor mye jeg veier. :)
morten h.
takk for kommentarer. sophie har helt rett i at jeg gjerne skulle ha kommentert bilder til alle som var interesserte i det. det makter jeg dessverre ikke å gjennomføre på en fornuftig måte, og da blir det vanskelig å velge ut noen få (jeg skriver dessuten så tregt på keyboard..). spørsmål og kritikk til dette prosjektet skal jeg imidlertid forsøke å svare på så godt jeg kan.
det med likegyldigheten er et mareritt.
Line Kristin W.
Det er leit om ''Orphan Voices'' ikke får den oppmerksomhet det fortjener. En del av skylden må de som ''markedsfører'' det ta og noe må vi ta som har latt oss provosere.
At enkeltpersoner fra prosjektet startet med på diskusjonssiden å provosere X antall av 1700 potensielle kjøpere, var ikke særlig lur salgstaktikk.
Når det fra samme side ble valgt ut ett bilde og vedkommende ''stormet'' inn i diskusjonen med aggressive, belærende og sarkastiske kommentarer, skapte det misstemning.
At vi lar uvilje mot enkeltpersoner's negative opptreden skade prosjektet er fryktelig trist, men vi er ikke mer enn mennesker noen av oss. Dette MÅ dere ta tak i å gjøre noe med.
Helt ærlig, dette er grunnen til at bl.a. jeg ikke har følt det lystbetont å engasjere meg.
Selg produktet fordi det er GODT,
ikke fordi konkurrenten's er dårlig!
Ikke skjell ut kunden, behandle ham alltid med respekt.
Egen snillhet er et særs lite effektivt salgsargument.
La vær å spille på dårlig samvittighet,
gi kunden mulighet til å få LYST til å kjøpe.
Skill mellom rollen som selger og privatperson.
Vær litt mer ydmyk og vær POSITIV!
Nå får jeg sikkert pepper for å være så krass og den skal jeg ta. Med *litt* mindre engasjement hadde jeg tidd stille. Ærligheten er iallefall ment i beste hensikt for 'Orphan Voices' del.
Neste gang skal jeg gi POSITIV billedkritikk!
- Line :-)
Ishi K.
Line: du er så mye bedre enn med ord. :) K.
Avsluttet .
Jeg støtter fult opp om Lines vurderinger her, og forsterker det med og oppfordre MH å sende sitt ''sekretariat'' på markedsføringskurs umiddelbart. De gjør ikke annet enn og skade en meget viktig og god sak!!
mvh
Terje Viken
morten h.
takk for kommentarer. jeg tror jeg skal nøye meg med å snakke om fotografi og bare si dette om eventuelle sidedebatter: alle som arbeider i og med problemstillinger i den fattige delen av verden føler en enorm frustrasjon over at så lite blir gjort. den gir seg forskjellige uttrykk. selv er jeg så priviligert at jeg av og til får bruke fotografi som utløp for min frustrasjon. andre uttrykker sin på andre, mer og mindre heldige, måter.
det ligger ikke noen ''salgstaktikk'' bak vårt samarbeid med foto.no, bare et felles ønske om å nå et nytt publikum. og vi er på ingen måte misfornøyde med responsen, hverken herfra eller fra norge forøvrig.
Ishi K.
Line: sorry, det var: ''du er så mye bedre enn MEG med ord''.
MH: Beklager, dette dreier seg ikke bare ''salgstaktikk'', men hvordan dere og deres engasjement blir presentert som skal være til gagns for deres prosjekt. Det finnes en egen PR-bransje fordi ofte er det nødvendig at en sak skal fremstås riktig og ikke gir et negativt inntrykk.
Terje: kanskje markedsføring, men PR-kurs er viktigere i denne sammenhengen.
mvh K.
Sophie S.
IK: Vi skulle mer enn gjerne hatt hjelp av PR-bransjen, men i motsetning til mange andre bransjer er det få der som er interesserte i å hjelpe oss uten å sende veldig store regninger...
Ishi K.
SS: Dere trenger for så vidt ikke hjelp fra PR-bransjen. Det dreier seg om håndtering av menneskelig forhold. Hvis du kan være åpen nok til å høre forslag fra lille meg, anbefaler jeg et skikkelig studie av Konfusius' lære og taoistisk filosofi, og noen kunnskap i psykologi hjelper også. En clue: aksjon/reaksjon. Ikke behandle andre slik du selv ikke vil behandles, det er alltid et godt utg.pkt.
mvh K.
Avsluttet .
Ishi: PR og markedsføring ser jeg på som det samme. Har selv erfaring fra innsamlingsvirksomhet i over 5 år, så jeg forstår godt frustrasjonen. Selv måtte jeg være med på å legge ned organisasjonen ''Barna i våre hjerter'' hovedsaklig pga likegyldighet som igjen førte til at jeg brandt ut.
mvh
Terje
Line Kristin W.
Vi trenger ikke gjøre det vanskeligere enn å kalle det sunt bondevett, normal høflighet eller vanlig folkeskikk.
Ishi; Håpet jo det var et hyggelig ord du mente jeg var ''bedre enn'', da. Neida, jeg skjønte det. Takk skal du ha :-D<br>
Terje: Enkelt sagt; Markedsføring er et enormt område som dekker mange fagfelt, alt fra den første spede ide via bl.a. produkt-/markeds-/konkurrent-/produksjons-/kostnads-/pris- o.a. analyser, utforming av kampanjer/reklame, salg og gjensalg. Prosessen er en gjentagende 'never ending story'.
Public Relation er en av de siste fasene i markedsføringen og utgjør i tids-/arbeidsmessig perspektiv kun en liten del av en lang og omfattende prosess.
- Line :-)
Lise B.
Er det jeg som misforstår, eller er det flere her som mener at dokumentarfotografi nå kun er et spørsmål om PR og eller markedsføring?
Line Kristin W.
Du som misforstår, Lise.
Debatten er ikke relatert til bildene.
Det var råd til representant(er?) for prosjektet. Enkelte har vist en uheldig opptreden som, - dersom den ikke ble endret, ville fortsette å skade prosjektet.
Eftersom flere har reagert på samme måte, så jeg det fornuftig å gjøre oppmerksom på forholdet. Ved å være klar over situasjonen har de også mulighet til å endre den og unngå at det gode prosjektet/formålet tar ''varig'' eller ytterligere skade.
- Line :-)
morten h.
takk for kommentarer. vi gjør så godt vi kan.. personlig kunne jeg ikke solgt vann i sahara, så all hjelp mottas med takk..
Line Kristin W.
:-D
Ishi K.
got it. :) K.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Hilsen Hege
Jeg skjønner ikke at et slikt fantastisk bilde ikke får flere kommentarer. Nå når jeg ser på en gang til, slår det meg; det ser ut som om barnet søker etter mors bryst!!
Helt utrolig sterkt.
Hilsen Hege
Er imponert over mangelen på publikumsfrieri i denne serien. Innholdet er viktigere enn innpakningen, og det er ikke brukt noen lettvinte, ''spennende'' effekter. Modig gjort, syns jeg.
mengden av kommentarer kan jeg egentlig ikke si så mye om. jeg skulle selvfølgelig ønske at flere var mer opptatt av det vi forsøker å formidle gjennom dette prosjektet, men dokumentarfotografi er på mange måter en krevende kommunikasjonsform.
Ellers må du ikke tvile, for det er mange her som støtter arbeidet ditt på hver sin måte. Jeg skulle ønske å kunne yte mer. Dessverre, reality bites!
mvh K.
hilsen Hege
igjen: dette med antallet kommentarer er det vanskelig for meg å vurdere. det virker som om mange her på foto.no ''kjenner'' hverandre, og kommenterer hverandres bilder flittig, mens andre ikke får kommentarer i det hele tatt. det ser ikke alltid ut som om dette har noen sammenheng med bildenes kvalitet eller innhold.
uansett er vi takknemlige og for å ha fått denne muligheten til å møte et nytt publikum, med et prosjekt vi mener er viktig. og som sophie stadig gjentar: vil dere hjelpe, så kjøp boken fra www.tronsmo.no , for eksempel. de tar ingen avanse på den, så pengene går dit de skal!
Jeg kjente ingen her da jeg begynte her for 2 måneder siden, men nå får jeg ofte tips, forbedringsforslag og andre konstruktive kommentarer fra mange, såvel av de profesjonelle som av de andre amatørene. Alt dette bare fordi jeg har vist interesser for deres bilder. Nå sier jeg ikke at du skal fornedre deg selv for å kommentere på mine bilder. Jeg sier bare det som er normer her.
Forresten, beklager for jeg sier dette, og jeg mener ikke noe stygg: ang. denne boken din, begynner det å ligne en dårlig reklame...''løp og kjøøøøøp!!!''
mvh K.
mvh K.
Jeg er helt sikker på at Morten gjerne skulle ha kommentert dine og andres bilder her, hvis han bare hadde tid og anledning. Jeg syns det er litt urettferdig av deg å bruke ordet ''fornedre'' på en sarkastisk måte om en som bruker mye tid på å undervise og holde foredrag for fotografer på alle nivåer. Så hvis du virkelig er interessert, kan du jo ''fornedre'' ;-) deg til å ta med deg portfolioen din, og komme på workshop.
Ja vi vil gjerne at folk skal kjøpe boken, men det er ikke bare Mortens bok. Den består av tegninger laget av de barna han har fotografert, fotografier og tekst, av bl.a. Prinsesse Martha Louise. Og pengene går til kampen mot AIDS, så da må det da være lov å mase litt om det, eller?
Ang. workshop (og boken for den saks skyld), jeg skulle ønske jeg kunne. Dessverre er jeg blant den lille minoriteten i det rike Norge som må gruble fælt på ''mat på bordet i morgen''. Tok nettopp en tur til England med alt jeg kunne skrape sammen for å glede barna mine. Fikk stor overtrekk på kontoen min for jeg ønsket å gjøre noe mer med kameraet mitt og kjøpte en brukt linse. Ga resten av kontantene mine til AIDS-aksjonen, og kept my fingers crossed med troen på en bedre imorgen.
Må ikke ta meg feil, har nemlig en historie med frivillige arbeid bak mitt korte liv. Men siden jeg allerede blottet meg tidligere om et ønske å være med. Da nevnte jeg også at bildene mine kan ses her på dotten. Så sant de ikke er av samme type innhold, tenkte jeg at de kanskje viser litt om hva jeg kan. Siden jeg ikke fikk noe som helst respons, regner jeg med at bildene mine var tydeligvis for dårlige.
Ang. makedsføring for boken: Vel, som sagt mente jeg ikke noe stygt. Mener bare at med dette sterke fokuset på ''Morten Hvaals Orphan Voices(!)'' og dette ''maset'' som du kaller det, blir i virkelighet en dårlig markedsføringstrategi.
Når man har sett gang på gang flyene som kræsjet inni WTC, blokkeres hjernen i å oppfatte hva det egentlig innebærer. Kroppens egen forsvars mekanisme for å unngå overlading. Du må holde interesse oppe ved å være tilstede uten å være så merkbar. Akkurat det som er genialt med MH's fotografi. Grunnleggende psykologi.
mvh K.
Ditt engasjement er et eksempel til etterfølgelse, og det fins mange måter å utnytte det på som ikke koster penger. Har satt deg på media19's mailingliste, så kan du se om det er noe som interesserer deg. Om ikke annet kan du jo hjelpe oss å markedsføre boken på en mer elegant måte enn det vi har fått til her...
Bare for å sette ting litt i perspektiv: Den 11/09 døde 6-7000 mennesker av AIDS. Det gjør det hver dag. Og du syns vi maser?
mvh K.
ps. Om dere noensinne kommer til Bergen en tur, kommer jeg så gjerne.
ang. bildene mine: glem det. Det var bare et utspill siden du nevnte portfoliet. Jeg vet hvor mye jeg veier. :)
det med likegyldigheten er et mareritt.
At enkeltpersoner fra prosjektet startet med på diskusjonssiden å provosere X antall av 1700 potensielle kjøpere, var ikke særlig lur salgstaktikk.
Når det fra samme side ble valgt ut ett bilde og vedkommende ''stormet'' inn i diskusjonen med aggressive, belærende og sarkastiske kommentarer, skapte det misstemning.
At vi lar uvilje mot enkeltpersoner's negative opptreden skade prosjektet er fryktelig trist, men vi er ikke mer enn mennesker noen av oss. Dette MÅ dere ta tak i å gjøre noe med.
Helt ærlig, dette er grunnen til at bl.a. jeg ikke har følt det lystbetont å engasjere meg.
Selg produktet fordi det er GODT,
ikke fordi konkurrenten's er dårlig!
Ikke skjell ut kunden, behandle ham alltid med respekt.
Egen snillhet er et særs lite effektivt salgsargument.
La vær å spille på dårlig samvittighet,
gi kunden mulighet til å få LYST til å kjøpe.
Skill mellom rollen som selger og privatperson.
Vær litt mer ydmyk og vær POSITIV!
Nå får jeg sikkert pepper for å være så krass og den skal jeg ta. Med *litt* mindre engasjement hadde jeg tidd stille. Ærligheten er iallefall ment i beste hensikt for 'Orphan Voices' del.
Neste gang skal jeg gi POSITIV billedkritikk!
- Line :-)
mvh
Terje Viken
det ligger ikke noen ''salgstaktikk'' bak vårt samarbeid med foto.no, bare et felles ønske om å nå et nytt publikum. og vi er på ingen måte misfornøyde med responsen, hverken herfra eller fra norge forøvrig.
MH: Beklager, dette dreier seg ikke bare ''salgstaktikk'', men hvordan dere og deres engasjement blir presentert som skal være til gagns for deres prosjekt. Det finnes en egen PR-bransje fordi ofte er det nødvendig at en sak skal fremstås riktig og ikke gir et negativt inntrykk.
Terje: kanskje markedsføring, men PR-kurs er viktigere i denne sammenhengen.
mvh K.
mvh K.
mvh
Terje
Ishi; Håpet jo det var et hyggelig ord du mente jeg var ''bedre enn'', da. Neida, jeg skjønte det. Takk skal du ha :-D<br>
Terje: Enkelt sagt; Markedsføring er et enormt område som dekker mange fagfelt, alt fra den første spede ide via bl.a. produkt-/markeds-/konkurrent-/produksjons-/kostnads-/pris- o.a. analyser, utforming av kampanjer/reklame, salg og gjensalg. Prosessen er en gjentagende 'never ending story'.
Public Relation er en av de siste fasene i markedsføringen og utgjør i tids-/arbeidsmessig perspektiv kun en liten del av en lang og omfattende prosess.
- Line :-)
Debatten er ikke relatert til bildene.
Det var råd til representant(er?) for prosjektet. Enkelte har vist en uheldig opptreden som, - dersom den ikke ble endret, ville fortsette å skade prosjektet.
Eftersom flere har reagert på samme måte, så jeg det fornuftig å gjøre oppmerksom på forholdet. Ved å være klar over situasjonen har de også mulighet til å endre den og unngå at det gode prosjektet/formålet tar ''varig'' eller ytterligere skade.
- Line :-)