Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_9384} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Kjempe fint bilde godt at du har med kameraet til rett sted til rett tid!!:) Kult Bilde lykke til videre!! Det ser lovnede ut!!
Jan Rune B.
Kult bilde, bilen løftet bilde til noe litt utover det vanlige.
Ser kaldt ut.
JRB ::)
Avsluttet .
Altfor dårlig kvalitet. Utrolig kornete og uskarpt.
Ole Walter S.
Uskarpt og kanskje dårlig kvalitet, javel, men dette bildet blir faktisk ganske bra hvis du ser litt på det. Ikke bare bilen, men skogen også, løfter bildet oppover på kvalitetsstigen.
mvh/ows
Tom B.
Kornete ja, men det er det vel bare dersom du ser på det som et fotografi. Det er mer skjemmende at det er uskarpt, men originalen kan vel være (eller bli bedre).
Bra tenkt - mer sånn.
TomB
Birna R.
Selvsagt er ikke ''teknisk kvalitet'' viktig dersom innholdet i bildet er bra, så langt følger jeg OWS. Problemet her ligger, som antydet av autor selv, i doktoreringen av et dårlig utgangspunkt.
Jeg tror vi må ta et ''oppgjør'' med oss selv hva som er god bruk av Photoshop eller ikke. Manipulering av bilder har vi drevet på med i alle år, så slik sett betyr ikke PS noe nytt. Det nye er mulighetene PS gir til å ødelegge et bilde med anmasende effekter, dårlig valgte inngrep osv. Jeg føler i høyeste grad det har skjedd her. Kornigheten og uskarpheten kan kanskje ''svelges'', men måten de falske billysene er fremstilt får meg til å gremmes. Det er bildeforfalskning på sitt aller verste. Ta en kikk: hvordan kan lys ''falle'' på en slik umulig måte inn i et bilde? Ved bruk av smudge-tool i PS ja, ved noen naturlig prosess, nei, fysisk umulig. Det ender som juks og bedrag.
Bli heller en god fotograf fremfor en dårlig PS-bruker.
Jan Rune B.
Uansett, jeg likte resultatet for det det er, fremgangsmåten er egentlig irrelevant.
JRB ::)
Jørgen J.
Et meget bra bilde, håper å få se mere av samme type. Jeg liker også at det er uskarpt og kornet, det er omtrent slik det ser ut for meg om natten med mine gamle trøtte øyne. Setter også pris på at man tydelig ser at det er et PS bilde, blir på mange måter mere ærlig. mvh jørgen
Carsten A.
Alle bilder blir jo manipulert i større eller mindre grad. Spørsmålet er om manipulasjonen er god eller dårlig, overdrevet eller smakløs osv., samt om den gir seg ut for å være noe annet enn det den er. Autors ærlighet er 150% på plass her, og det er bra.
Her er nok inngrepene et godt stykke fra vellykket. Hvor mye det her dreier seg om å forsterke noe som (nesten) var der allerede, eller tilføre noe helt nytt, skal være usagt, og det er egentlig ikke avgjørende. Autor viser uansett ganske god sans for komposisjon, og fargene er rimelig godt tenkt, men ikke så bra gjennomført. Det som kunne vært en interessant fargesammensetning er blitt overdreven effektbruk. Less is more, og den rosa månen(?) med gjenskinn (?) på trær og rundt bilen kunne jeg vært uten.
Inngrep i bilder, det noen kaller manipulasjon, andre billedskaping, må utføres med smak og må ikke være selvavslørende. Her har autor gjort minst ett teknisk feilgrep: Kornstrukturen er ikke ens over hele bildet. Pass på det neste gang du gjør noe lignende. Hadde du pøst på litt ''noise'' i det gule ''gjenskinnet'' hadde det kanskje vært l i t t mindre selvavslørende. (Ikke så dumt å legge på litt/mye ''noise'' over det hele, når en driver med slikt som dette, sier en manipulatør til en annen!).
Inngrep/manipulasjon/(fri)billedskaping bør ikke vurderes som et noe lurvet feilspor i seg selv. Hva er det vi egentlig holder på med, lage bilder (være billedskapere), eller er det bare å gjengi noe innenfor en teknisk begrenset ramme?
Jeg foretrekker å vurdere det endelige resultatet, det gjelder egne såvel som andres bilder. Selvsagt går det en grense, en må ikke gjøre inngrep av betydning i noe som angis å være av dokumentarisk karakter. Men bortsett fra det er tilblivelsesmåten, herunder de prosesser og inngrep bildet har vært utsatt for, ikke interessant. For å si det samme på en litt annen måte: Det er lov å lage gode historier og gi dem ut som romaner. Som vitne i retten er den kunstneriske frihet ikke på sin plass.
MVH CA
Carsten A.
PS. Når jeg skriver ''Men bortsett fra det er tilblivelsesmåten, herunder de prosesser og inngrep bildet har vært utsatt for, ikke interessant'', burde jeg ha lagt til ''for vurderingen av bildet''.
MVH CA
susanne e.
Takk alle sammen!
Jeg er ny begynner på PS,og hadde ikke ventet å bli tatt alvorlig med dette forsøket. Det var for meg mest som en lek... Men OK, det ga lyst for mere høyde!!
Egentlig,det er fotografering jeg er opptatt av,PS kan være kjekt å leke med når det er 30 minus ute!
Med vennlig hilsen. Susanne.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Ser kaldt ut.
JRB ::)
mvh/ows
Bra tenkt - mer sånn.
TomB
Jeg tror vi må ta et ''oppgjør'' med oss selv hva som er god bruk av Photoshop eller ikke. Manipulering av bilder har vi drevet på med i alle år, så slik sett betyr ikke PS noe nytt. Det nye er mulighetene PS gir til å ødelegge et bilde med anmasende effekter, dårlig valgte inngrep osv. Jeg føler i høyeste grad det har skjedd her. Kornigheten og uskarpheten kan kanskje ''svelges'', men måten de falske billysene er fremstilt får meg til å gremmes. Det er bildeforfalskning på sitt aller verste. Ta en kikk: hvordan kan lys ''falle'' på en slik umulig måte inn i et bilde? Ved bruk av smudge-tool i PS ja, ved noen naturlig prosess, nei, fysisk umulig. Det ender som juks og bedrag.
Bli heller en god fotograf fremfor en dårlig PS-bruker.
JRB ::)
Her er nok inngrepene et godt stykke fra vellykket. Hvor mye det her dreier seg om å forsterke noe som (nesten) var der allerede, eller tilføre noe helt nytt, skal være usagt, og det er egentlig ikke avgjørende. Autor viser uansett ganske god sans for komposisjon, og fargene er rimelig godt tenkt, men ikke så bra gjennomført. Det som kunne vært en interessant fargesammensetning er blitt overdreven effektbruk. Less is more, og den rosa månen(?) med gjenskinn (?) på trær og rundt bilen kunne jeg vært uten.
Inngrep i bilder, det noen kaller manipulasjon, andre billedskaping, må utføres med smak og må ikke være selvavslørende. Her har autor gjort minst ett teknisk feilgrep: Kornstrukturen er ikke ens over hele bildet. Pass på det neste gang du gjør noe lignende. Hadde du pøst på litt ''noise'' i det gule ''gjenskinnet'' hadde det kanskje vært l i t t mindre selvavslørende. (Ikke så dumt å legge på litt/mye ''noise'' over det hele, når en driver med slikt som dette, sier en manipulatør til en annen!).
Inngrep/manipulasjon/(fri)billedskaping bør ikke vurderes som et noe lurvet feilspor i seg selv. Hva er det vi egentlig holder på med, lage bilder (være billedskapere), eller er det bare å gjengi noe innenfor en teknisk begrenset ramme?
Jeg foretrekker å vurdere det endelige resultatet, det gjelder egne såvel som andres bilder. Selvsagt går det en grense, en må ikke gjøre inngrep av betydning i noe som angis å være av dokumentarisk karakter. Men bortsett fra det er tilblivelsesmåten, herunder de prosesser og inngrep bildet har vært utsatt for, ikke interessant. For å si det samme på en litt annen måte: Det er lov å lage gode historier og gi dem ut som romaner. Som vitne i retten er den kunstneriske frihet ikke på sin plass.
MVH CA
MVH CA
Jeg er ny begynner på PS,og hadde ikke ventet å bli tatt alvorlig med dette forsøket. Det var for meg mest som en lek... Men OK, det ga lyst for mere høyde!!
Egentlig,det er fotografering jeg er opptatt av,PS kan være kjekt å leke med når det er 30 minus ute!
Med vennlig hilsen. Susanne.